Spider-Man Miles Morales, DLSS 3 eerste indrukken
Vandaag komt Spider-Man Miles Morales uit op de PC. Het was dé launch titel van Sony en de Playstation 5, maar net als andere grote exclusives maken ze nu langzamerhand hun weg naar onze geliefde computer. En dat is maar goed ook, want de Sony Exclusives zoals Spider-Man (zowel het origineel als Miles Morales), God of War en The Last of Us behoren tot de aller beste games ooit gemaakt, ongeacht het platform. En dat zeggen wij als PC nerds voor wie een muis een soort tweede natuur is en een controller iets buitenaards: deze games moet je spelen.
Door de stad “swingen” blijft zelfs na het uitspelen van deze game fantastisch.
Waar menig PC liefhebber klaagt over matige PC ports is dat bij deze Sony games ook compleet anders. We moesten er even op wachten, maar wat we vervolgens krijgen is ook gewoon écht goed gemaakt. De games lopen soepel, werken uitstekend op zowel PC controllers als met keyboard en muis (al is Spider-Man wel een controller-stijl game), en ze zijn voorzien van de nieuwste grafische snufjes zoals Ray Tracing. Ook Nvidia’s DLSS is aanwezig, specifiek DLSS 3 met Frame Generation, om nog hogere framerates mogelijk te maken.
Nvidia vroeg ons of we voorafgaand aan de launch van deze game alvast een kijkje wilde nemen naar of en hoé deze technologie werkt, en daar waren we wel voor in na alle hardware launches. Nu heeft Nvidia natuurlijk zelf veel te zeggen over DLSS 3 (lees bijvoorbeeld hier meer details: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss3-ai-powered-neural-graphics-innovations/ ) , en er valt ook veel voor te zeggen, maar voor ons is er eigenlijk maar één ding relevant: wat vinden we ervan als we deze nieuwe game opstarten, alle grafische settings omhoog gooien, frame generation aanzetten, en gewoon de game spelen. Wat je hier leest is dan ook gewoon onze mening en ervaring, niet meer dan dat.
Waarvoor we het natuurlijk allemaal doen: alle grafische opties omhoog, inclusief Ray Tracing.
Antwoord op die vraag is simpel: na 2 uurtjes spelen was het vooral genieten van alle grafische pracht en praal. p de PS5 was het al een prachtige game, maar op een PC met een dikke i9-13900K en RTX 4090 is het echt een grafische top titel, zeker ook geholpen door de kleurrijke cartoon-ish stijl op een prachtige OLED monitor maar zo’n PC gaat zo ontzettend veel verder op gebied van details en vooral ook ray tracing reflecties en schaduwen. Deze game, met high-end hardware, op 4K met constant meer dan de 120Hz die deze monitor weer kan geven, is gewoon een enorm chique ervaring. En je staat vervolgens geen moment stil dat de helft van alle frames die je ziet door “AI” ingevuld worden en niet door de game engine zelf.
Kijken we naar wat data, dan zien we ook goed waarom ze met frame generation bezig zijn:
Eigenlijk is de RTX 4090 niet het beste voorbeeld voor frame generation, want zelfs op Native 4K zien we een hoge FPS waardoor de game gewoon constant vlot voelt. DLSS upscaling is echter bijna altijd de moeite waard, want op de Quality setting is de beeldkwaliteit even goed, zo niet beter, plus zien we dat ons 4K 120Hz toch beter benut wordt, ook in de 1% lows, plus er is sprake van een latency winst die niet gering is. Toch is de FPS increase niet zo groot als je zou verwachten, gezien zelfs op 4K de CPU bij tijden de bottleneck vormt; iets wat we vorige generatie niet voor mogelijk hielden.
Vooral de combat van deze game is top.
Frame Generation omzeilt die limiet om dat de extra frames puur door de GPU gemaakt worden, hierdoor speelt de CPU geen rol en neemt de framerate tot in het extreme toe, vooral ook de 1% lows die constant boven de refresh rate blijven. Er is weliswaar sprake van een terugval in de latency, tot rondom hetzelfde punt als bij native rendering. In dit geval, voor deze specifieke game die an sich al soepel draait en met deze RTX 4090 die extreem krachtig is, zou je dan ook redeneren dat gamen met “gewoon” DLSS op Quality de beste keuze is: top framerates, de laagste latency, en top beeld.
Uiteindelijk vind ik het een ontzettend groot compliment dat wanneer je de nieuwe techniek activeert en games speelt dat je er eigenlijk niets nadeligs van merkt in de game ervaring. Kijken we wat verder vooruit, naar nieuwe videokaarten die niet zo extreem krachtig zullen zijn als bijna onbetaalbare en nagenoeg niet verkrijgbare RTX 4090 kaarten, dan lijkt die optie gewoon een hele mooie te zijn. Als je volgend jaar ergens met een RTX 4060 opeens ook op deze manier 4K 120 FPS plus kan genereren met alles op de hoogste settings zou dat toch leuk zijn.
Hetzelfde geldt voor games die niet zo extreem geoptimaliseerd zullen zijn als Spider-Man Miles Morales, want we hebben gezien dat andere RTX games als Cyberpunk en Dying Light 2 dit soort framerates niet zo maar halen. Bij “de volgende Cyberpunk” lijkt ondersteuning voor een techniek als dit dan ook zo gek niet, ook niet voor de RTX 4080 en 4090 eigenaren.
DLSS 3 staat nog in de kinderschoenen en de ervaring blijft nog een work in progress, maar we hebben inmiddels wat games om het in te ervaren en we zien dat dat aantal vlot oploopt, we zullen er het laatste dan ook nog niet van gezien hebben. Iets leuks om naar uit te kijken dus voor eigenaren van het aller nieuwste, maar goed nieuws voor iedereen: Spider-Man draait ook goed op vorige generatie kaarten, al dan niet met íets lagere settings. Hoe dan ook is dit een game waar je als actie fanaat wel naar wilt kijken, want vooral de vele, echt uitstekende gevechten in deze game mag je eigenlijk niet missen.
Mocht je hem nog niet hebben gezien, in deze video vertelt Nada je alles over de RTX 4090, inclusief wat meer details over DLSS 3.
Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
– Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
– Techtesters YouTube
– Techtesters op Instagram
– Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
– Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)