Ondanks dat het om meer gaat dan enkel de vergelijking tussen Stereo en 5.1 is het onvermijdelijk dat dat element de grootste rol blijft spelen bij een mogelijke aanschaf. De discussie over de voor- en nadelen van ‘real’ surroundsound, zeker in hoofdtelefoons, en vervolgens de discussie over de voor- en nadelen in vergelijking met virtual-surroundsound, is echter praktisch eindeloos. Het bespreken van alle fijne details verandert een productreview vervolgens in een bijna-religieuze discussie over de toepassing van meerdere kanalen en geluidskwaliteit in zijn algemeenheid, iets wat ik met mijn recente review van de SilverStone EB01-E DAC ook probeerde te voorkomen. Een geluids-ervaring valt bijna niet objectief te bespreken.
Voor mij staat het echter niet ter discussie dat de toevoeging van meerdere speakers in een headset in bepaalde situaties voordelen geeft. Games die goed gebruik maken van de meerdere kanalen, wat je bij shooters / FPS vaak ziet, komen goed tot hun recht en het kunnen positioneren van het geluid in je game is wel degelijk overtuigend, of een nog beter voorbeeld: iets langzamere games zoals Horror/Survival games waarbij je nog meer aandacht aan het geluid schenkt. In die zin hoor je mogelijk de ‘maar’ ook al aankomen: in even zo veel games heb je er namelijk weinig aan dat je ‘real surroundsound’ op je hoofd hebt (of een virtual surround headset ook eigenlijk). De afweging of jouw games zullen profiteren van 5.1 geluid zal een belangrijke factor moeten zijn in je overweging. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat je computer 5.1 geluid af kan spelen, want als je enkel een stereo output hebt dan houdt het snel op. De Kave XTD 5.1 Analog is ‘stereo compatible’, maar zie die feature niet meer dan een mogelijkheid wanneer je ‘even’ je game-headset aan je laptop wit hangen; de feature komt dan niet tot zijn recht. Ik gebruikte het bijvoorbeeld even voor skype, en dan is het natuurlijk prima te doen.
één keer raden waar binnenkort een review van komt.
De Kave XTD Stereo maakte, zoals je in die review kon lezen, een uitstekende indruk op ons. Sterker nog ik stelde dat ik er eigenlijk geen slecht woord over kon bedenken. Enkele maanden verder is dat eigenlijk nog altijd het geval, en sta ik nog achter mijn oorspronkelijke conclusie. Een ervaring is uiteraard vloeiend, en op dit moment zou ik misschien nog wel kunnen stellen dat de bass-weergave nog wat dieper of voller had gemogen, want er zijn wel headsets met diepere lage tonen…
… Zoals deze Kave XTD 5.1 analog. De toevoeging van de extra woofer geeft de lage tonen duidelijk een dosis extra ‘oomph’, al werd ik er door iemand op geattendeerd dat dat effect ook zou kunnen worden versterkt door de meer gesloten constructie rond je oren. Linksom of rechtsom, de bass-ervaring bij de Kave XTD 5.1 Analog is duidelijk steviger. Het geeft de explosies en knallen in games net een beetje extra diepte, komt bij bepaalde soorten muziek goed van pas, en bij een film met een hoge kwaliteit 5.1 geluidstrack is de combinatie met surround een mooie upgrade boven de XTD Stereo voor mensen die graag een vollere bass willen.
Het ‘probleem’ zit hem in het feit dat bij het ‘terugstappen’ naar de XTD Stereo ik de veranderingen eigenlijk niet mis bij het primaire doel van een ROCCAT headset: Gamen. Dat zegt overigens meer over de kwaliteiten van de Kave XTD Stereo als game-headset, maar je zal dus wederom goed moeten overwegen wat je precies met de headset gaat doen. Hetzelfde gaat een beetje op voor de vergelijking met virtual surround headsets, die hoewel de prestaties van sommigen wisselend zijn, in goede uitvoeringen ook echt weten te overtuigen met hun surround weergave.
De Kave XTD Stereo heeft wel duidelijk een andere uitstraling. Met de blauwe kabel (Zwart bij de Kave XTD 5.1 Analog) en de veel opvallendere prints op de oorschelpen lijkt deze op een wat jongere doelgroep te richten
Net als de Kave XTD Stereo is de Kave XTD 5.1 Analog comfortabel. Niet alleen voor mij, maar ook anderen die de headset opzetten zijn er positief over. De earcups vallen prima over grote en kleine oren, en de druk rondom de oren is goed gelijkmatig; niets erger dan mega-druk aan de bovenkant en een gat aan de onderzijde. De druk is voldoende om goed af te sluiten, maar zelfs als brildrager waren lange sessies geen probleem. De earpads zijn wel duidelijk een stap stugger dan de stoffen pads van de XTD Stereo, en dat verschil voel je in de praktijk wel duidelijk ondanks dat ze na een flink aantal uurtjes testen wel meer begonnen mee te geven. Hoewel ik er zelf geen last van heb heeft dat zachteer materiaal absoluut wel mijn (persoonlijke) voorkeur, en maakt het de XTD Stereo tevens de veiligere keuze; het sluit wat minder geluid af en ziet er wat minder luxe uit wellicht, maar het voelt zachter. Ik heb zelf een vrij dun brilletje, maar ik kan mij goed voorstellen dat met een flink kunststof montuur de Kave XTD Stereo earpads toch wat makkelijker er om heen vallen dan met de Kave XTD 5.1 analog. Pasvorm, of eigenlijk het materiaal om de oren blijft persoonlijk natuurlijk, en ik kan geen punten aftrekken voor iets wat subjectief is, maar van mij hadden ze de XTD Stereo pads mogen houden.
De Kave XTD Stereo had dus stoffen kussentjes
De ietwat stuggere earpads hebben echter wel één groot gevolg: De geluidsdemping van geluiden van buiten, en tevens naar buiten is een trap (of drie) beter dan de XTD Stereo, die overigens al aardig scoorde op dat vlak (getuige de tig keren dat ik geen antwoord krijg als ik wat zeg tijdens haar game sessies). Dergelijke afsluiting kan natuurlijk een voordeel of juist een gevaar, maar gezien ik een 5.1 headset niet in het verkeer zou verwachten zou ik zeggen dat het een interessante keuze is voor mensen die bewust een extreem dempende headset willen, bijvoorbeeld bij huiskamer-gaming. Vergelijk ik de Kave XTD 5.1 Analog met bijvoorbeeld de Sony MDR-1R of mijn oude Ozone Strato Evo, dan hebben we het over een wereld van verschil in het dempen van- en naar buiten.
De microfoon is verder prima in orde. Nog altijd heb ik mijn twijfels bij de meeste vormen van ‘noise cancelling’ waar fabrikanten mee leuren, maar de prestaties zijn ruim voldoende en kwamen niet tot klachten van anderen. Ruisvrij op normale tot ietwat stevigere volumes, een redelijk neutraal opnamegeluid wat de stem natuurlijk over laat komen, en al met al dik in orde voor game-communicatie, skype, etcetera. Je klinkt welliswaar vrij neutraal, maar verwacht niet de microfoon om je eerste mix-tape mee op te nemen, en als ik de opname vergelijk met o.a. mijn voormalige Sennheiser PC360 dan is het verschil in opnamekwaliteit wel duidelijk aanwezig (in het voordeel van de Senn). Hij is eventueel te verwijderen (simpelweg los trekken) als je daar interesse in hebt.
Verder viel nog één ding op in de praktijk. De toevoeging van de uitgebreide, maar niet te zware, in-line remote verdient een complimentje. Niet alleen kan je de geluidsweergave een beetje naar wens afstellen, maar het voetje waarmee je hem op tafel zet, en de fikse master-volumeknop maakte hem tot één van de betere in-line oplossingen. Een dergelijke grote knop werkt makkelijker terwijl je midden in de actie zit dan wanneer master-volume één van de 5 vergelijkbare draaiknopjes is.