Heel even was ik op het verkeerde been gebracht toen het over de sensor ging. Misschien was het een gevalletje ‘iets te veel muizen gezien’, maar met de 8200 DPI laser specificatie dacht ik heel even dat de Razer Naga Epic Chroma wederom een Avago ADNS-9800 lasermuis zou zijn waar ik er tig van heb gezien de laatste maanden. Op zich zou dat ook geen slechte of onlogische keuze geweest zijn gezien de doelgroep.

De aparte lensopening aan de onderzijde van de muis verklapte echter al een beetje dat de aanwezige sensor een Philips Twin Eye variant is. Gezien ik deze muis niet eenvoudig uit elkaar kan schroeven is het gissen of het gaat om de PLN2032 uit de originele Naga Epic, of (wat meer waarschijnlijk is overigens) de PLN2034 die tevens in de Naga uit 2014 zat. Het gebruik neigt in elk geval naar het laatste.


Ook deze keuze is niet heel vreemd, want de sensorprestaties van de Razer Naga Epic Chroma zijn voornamelijk keurig. Voordeel van deze sensor is dat van acceleratie geen sprake is, zowel op hoge als lage DPI instellingen, en er lijkt ook geen sprake te zijn van enige jitter of andere afwijkingen. De muis voelt erg pixel-precies, en hoewel een die-hard optical fanaat nimmer een laser sensor zal overwegen valt er in gebruik toch weinig aan te merken aan deze prestaties.

Er zit echter één maar aan dit verhaal, en dat is iets waar deze sensor en zijn voorgangers een beetje bekend (berucht?) om zijn geworden: de zogenaamde Z-axis bug. Bij het optillen van de muis verspringt de cursor een stukje, en bij het terugplaatsen (hoe snel je dat ook doet) zie je dat effect weer. Nu is het ook bij een optische of Avago laser sensor praktisch bijna onmogelijk op een lift-off te doen zonder –enige- pixel beweging, maar waar je in die gevallen een paar pixels verschuiving ziet zie je bij deze sensoren echt een duidelijke en directe sprong van een pixeltje of 50 bij 1600 DPI. Ondanks dat de recentere varianten van deze sensor een duidelijk minder grote sprong maken, en veel van de ‘verhalen’ gaan over oudere modellen blijft er dus zonder enige twijfel sprake van. De lift-off-distance is op zich weer positief te noemen want die ligt afhankelijk van het gebruikte oppervlak tussen de 2 en 3 mm, maar het sprongetje maakt actief lift-gedrag nog altijd niet ideaal.

De praktische implicatie vind ik echter niet zo indrukwekkend. Gezien het gewicht, de vorm van de muis, en de duimknoppen die een lift-off sowieso niet ideaal maken lijkt het niet zo gek dat het lift-off gedrag van de sensor door Razer als acceptabel gelabeld zal zijn. Het feit dat de sensor het liften vervolgens ook niet foutloos doet maakt dan ook weinig meer uit. De gebruikers voor wie deze muis bedoeld is zullen enkel de positieve onderdelen van deze sensor ervaren, en in dat opzicht is de sensor ook een uitstekende ervaring die tevens de voordelen heeft zoals andere laser sensoren: hij is niet oppervlakte gevoelig en eenvoudig bruikbaar op houten tafels, muismatten, harige benen of je voorhoofd, en zolang hij contact houdt zijn de prestaties simpelweg goed. Zelfs als je de muis af en toe een keertje optilt zal je er vermoedelijk niet eens iets van merken als ik het niet had gezegd. Vooral bij MMO games, maar ook bij games zoals League of Legends, Diablo 3, of andere games die niet 1-pixel precies zijn, is het effect als je al lift niet zo spannend. Voor de doelgroep is het dus eigenlijk niet zo relevant, maar het blijft een correcte opmerking en kanttekening bij de sensor.

Een shooter op zijn tijd kan overigens prima, en een casual potje CS:GO wat ik graag op low-sense met aardig wat gooi en smijtwerk doe was ook gewoon prima te spelen. Dat een serieuze FPS/CS:GO speler een muis met minder knoppen en een degelijke optische sensor moet overwegen met (FPS gebruikelijk) low-sense gebruik met veel lifts, in plaats van een muis als deze, staat natuurlijk geen moment ter discussie. Een primaire FPS muis was dit dus sowieso al niet, maar uiteindelijk vooral vanwege de sensor, en niet eens zo zeer vanwege de vele knoppen zoals ik vooraf had verwacht.

Maar nogmaals, voor mensen die niet het betere gooi- en smijtwerk toepassen tijdens hun muisgebruik is de sensor absoluut een prettige.

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.