[PR] AMD’s FidelityFX Super Resolution vanaf vandaag te gebruiken


Dit artikel is gebaseerd op een persbericht van AMD

SANTA CLARA, Californië – juni 2021 – AMD heeft vandaag de beschikbaarheid aangekondigd van zijn geavanceerde ruimtelijke opschalingsoplossing, AMD FidelityFX Super Resolution (FSR). AMD FSR is een open-source, platformonafhankelijke technologie die is ontworpen om framerates te verhogen en hoogwaardige game-ervaringen met hoge resolutie te leveren. Meer dan 40 game-ontwikkelaars hebben ondersteuning voor FSR aangekondigd in hun games en/of game-engines, en vandaag voegen zeven games ondersteuning toe voor FSR – 22 Racing Series, Anno 1800, Evil Genius 2, Godfall, Kingshunt, Terminator: Resistance en The Riftbreaker – met meer verwacht tegen het einde van dit jaar, waaronder DOTA 2, Far Cry 6 en Resident Evil Village.

FSR biedt brede ondersteuning op meer dan 100 AMD-processors en GPU’s en levert gemiddeld 2,4x hogere prestaties in de “Performance”-modus bij 4K voor geselecteerde titels in vergelijking met de oorspronkelijke resolutie. De ruimtelijke opschalingstechnologie maakt gebruik van een geavanceerd algoritme voor randreconstructie om kenmerken in het bronbeeld te analyseren en opnieuw te creëren met een hogere doelresolutie, gevolgd door een verscherping om de kwaliteit verder te verbeteren door textuurdetails te verbeteren. Het resultaat is een afbeelding met randen van superhoge kwaliteit en onderscheidende pixeldetails in vergelijking met standaard opschalingsmethoden.

“Ons doel met FidelityFX Super Resolution was om een ​​geavanceerde opschalingsoplossing van wereldklasse te ontwikkelen op basis van industriestandaarden die snel en eenvoudig kan worden geïmplementeerd door game-ontwikkelaars, en is ontworpen voor hoe gamers echt games spelen”, zegt Scott Herkelman, corporate vice president en algemeen directeur, Graphics Business Unit bij AMD. “FSR is de ideale upscaler in de branche – het vereist geen gespecialiseerde, eigen hardware en wordt ondersteund op een breed spectrum van platforms en ecosystemen zodat alle gamers ervan kunnen genieten. We kunnen niet gelukkiger zijn met de respons en ondersteuning van onze ontwikkelaarspartners en kunnen niet wachten tot gamers FSR in handen krijgen om het zelf te proberen.”

AMD FSR biedt vier kwaliteitsinstellingen – Ultra Quality, Quality, Balanced en Performance – waarmee gamers de balans tussen beeldkwaliteit en prestaties kunnen aanpassen op basis van hun voorkeuren, waardoor hoogwaardige, visueel verbluffende game-ervaringen worden geboden voor zelfs de meest veeleisende visuele functies, waaronder raytracing. In de Ultra Quality-modus is de FSR-beeldkwaliteit bijna niet te onderscheiden van de oorspronkelijke doelresolutie.

Een schaalbare, open source opschalingsoplossing
AMD FSR is ontworpen voor eenvoudige integratie in nieuwe en bestaande titels en wordt ondersteund op DirectX® 11, 12 en Vulkan® API’s. FSR ondersteunt een breed scala aan APU’s en grafische hardware en is geoptimaliseerd voor AMD Radeon™ RX 5000- en Radeon RX 6000-serie graphics, inclusief mobiele graphics, en wordt ook ondersteund op AMD Radeon RX 500-serie graphics, Radeon RX 480/470/460 graphics , Radeon RX Vega-serie graphics, alle AMD Ryzen-processors met Radeon-graphics, evenals op een groot aantal grafische producten van concurrenten.

AMD FSR zal naar verwachting medio juli 2021 algemeen beschikbaar zijn voor game-ontwikkelaars als gratis download op AMD GPUOpen, de open-sourcecommunity die code, documentatie en bronnen biedt om ontwikkelaars te helpen het meeste uit programmeren op GPU’s te halen.

Studio- en game-ondersteuning
AMD FSR is gebouwd in nauwe samenwerking met toonaangevende studio’s en game-ontwikkelaars. Meer dan 40 ontwikkelaars hebben toegezegd om FSR te ondersteunen en te integreren in hun toptitels en game-engines, en naar verwachting zullen er tegen het einde van het jaar en daarna nog meer zijn.

“Met AMD’s FidelityFX Super Resolution kunnen we klanten een verbeterde beeldkwaliteit bieden tegen lagere prestatiekosten dan weergave met volledige resolutie”, zegt Dan Ginsburg, grafisch ontwikkelaar bij Valve. “Dit is vooral aantrekkelijk voor gebruikers met mid-range GPU’s die hogere resoluties willen bereiken. We zijn erg blij dat het is ontworpen voor gebruik met alle GPU’s en met AMD’s open-source benadering met FSR.”

“Het implementeren van AMD Fidelity FX Super Resolution in The Riftbreaker was een van de meest soepele technologie-integraties die we ooit hebben gedaan”, zegt Pawel Lekki, COO bij Exor Studios. “Dankzij AMD’s ‘no black box’-filosofie waren we in staat om het heel gemakkelijk te implementeren op zowel pc als consoles en het aan te passen aan de specifieke kenmerken van onze game-engine.”



Bronnen: AMD

Over Jochem
Als het op behuizingen met RGB lichtjes aan komt zit je bij Jochem aan het juiste adres, daar kan hij geen genoeg van krijgen. Net als van robots en drones, dus niet vreemd dat hij meestal druk bezig is met zijn studie Mechatronica in Delft. Hij krijgt het ook voor elkaar om menig product kapot te krijgen, uiteraard onder de noemer 'quality control'.