Alvorens we naar de specifieke MSI uitvoering gaan kijken eerst even een blik op de onderliggende features van de Nvidia ‘Pascal’ chip. Hoewel gebaseerd op dezelfde tech als bijvoorbeeld de GTX 1080 is deze instapper in feite een klein knipseltje daarvan. De GTX 1060, of eigenlijk de onderliggende GP106 chip, was al een kleinere afgeleide, maar de in deze twee kaarten geplaatste GP107 is wederom een flink stukje compacter. Minder shaders, minder ROPs, minder transistors, en overigens ook iets lagere clockspeeds. Dit houdt uiteraard in minder power, maar ook letterlijk minder power: Het is op deze manier wel een verdacht zuinige chip met een TDP onder de 75W waarmee systemen zonder PCIe power aansluiting er ook één kunnen huisvesten. MSI denkt daar voor deze luxere Gaming X modellen anders over en vereist er voor zowel de GTX 1050 als de GTX 1050Ti wel één.
Met dezelfde architectuur op de achtergrond zien we de features van de high-end kaarten in deze GTX 1050 / 1050 Ti wel terug: Praktisch van aard is de aanwezigheid van hardwarematige x265 / HEVC decoding in deze nieuwe chips, wat we op de GTX 950 en 960 tegen kwamen maar vorige gen high-end bijvoorbeeld moest missen. Ook Ultra HD (4K) beelden op 60FPS naar je moderne televisie sturen is zo geen enkel probleem. Vermoedelijk iets meer in de toekomst voor home cinema fanaten is de ondersteuning van HDR beelden welke aanwezig is in deze generatie.
Voor de gamers is er ‘Fast Sync’. Lang verhaal kort: De al-oude V-sync instelling voorkomt ‘screen tearing’ maar zorgt in feite voor een marginale vertraging. Geen vertraging die de gemiddelde casual merkt, maar funest voor competitieve play. Fast sync lost dit laatste grotendeels op en maakt in theorie dus een einde aan screen tearing, wat zeker nog speelt op niet-extreem-snelle schermen.
Voor gamers met een meer artistieke of sociale insteek (lees: streamen of anderzijds delen van gameplay) is Ansel een aardig nieuwtje. Games die dit ondersteunen laten je wanneer gewenst een screenshot maken, maar geven je op dat moment volledige camera vrijheid om dit te doen. Het maakt je game niet sneller, maar met de populariteit van het delen van de ervaringen toch een slim bedacht nieuwtje. Overigens is het voor veel games nog wachten op de mogelijkheid, maar we zullen zien.
Terug naar de ouderwetse werkelijkheid van het reviewen: De specificaties:
In de basis liggen de specificaties van MSI niet gek ver van de basis van Nvidia. We zien echter wel een overclock op de core (op het geheugen een overclock wanneer je de OC modus aanzet in de optionele Gaming App, geheugen waarvan de 1050 overigens 2GB heeft en de 1050 Ti 4GB), en het feit dat MSI een 6-pin PCIe poweraansluiting vereist voor deze modellen; iets wat een forse extra eis lijkt gezien de ca 64MHz stock overclock. Aansluitingen komen in de vorm van één DisplayPort, één HDMI aansluiting, en één DVI-D aansluiting: Geen VGA support meer dus.
En MSI kennen we natuurlijk wel een beetje inmiddels dus de aanwezigheid van de Twin Frozr VI koeloplossing, zij het in vereenvoudigde vorm, is geen verrassing. Geen RGB verlichting dit keer maar enkel een wit logo en het rode ‘dragon effect’ of hoe je het ook wil noemen rondom de ventilatoren. En uiteraard staan de ventilatoren bij lage belasting net als bij de duurdere broertjes weer lekker stil. Niet dat het veel uit maakt overigens, want zoals je straks zal lezen hoor je deze kaarten sowieso onder geen enkele omstandigheden, maar dat terzijde.