Samenvatting


De GeForce RTX 2070 Armor 8G doet ons afvragen waarom je meer voor een RTX 2070 moet betalen, of het moet je om de looks en RGB gaan. De Armor is koel, nagenoeg onhoorbaar, is dik uitgevoerd en boost zichzelf dicht bij de duurdere modellen. En het is één van de weinige RTX kaarten waarbij we geenszins over de prijs kunnen vallen; significant sneller dan de gelijkgeprijsde GTX 1080’s momenteel te koop: 9,5/10.


MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G review

Nvidia “Turing” Exp deel 8 – Moar RTX 2070!


In deze review gaan we het hebben over de MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G. Voor meer informatie, diepere bespreking van relatieve RTX prestaties en algemene gedachtes over de RTX producten en Turing chips verwijzen we je naar onze andere hoofstukken over dit onderwerp. Hier gaan we uit van een basale kennis over de chips en bijbehorende featuresets en richten we ons vooral op mensen die serieuze interesse hebben in deze kaarten, of gewoon benieuwd zijn of MSI een beetje leuke kaart heeft weten te maken.

Prijzen? Momenteel gaat deze kaart voor zo’n 529 euro over de toonbank, dat maakt hem de goedkoopste RTX 2070 in onze line-up, op prijs concurrerend met instap GTX 1080’s. De grote vraag is dan ook: wat ‘kost’ de Armor je ten opzichte van de vele duurdere alternatieven?

Uitpakken


Wat het je in mijn optiek niet kost is de dikke uitstaling die we van een stevige GPU verwachten. We zien de bekende Torx fans, een stevige heatsink, heck als je het wit als rood inbeeld dan zou je bijna denken dat dit een bijgekleurde Gaming X is van vorig jaar, en dat is een compliment. Smaken verschillen, het wit moet ook bij je build passen, maar het i s een stevige kaart en er zijn genoeg zwart-wit cases en moederborden te koop.








Backplateje, ook niet verkeerd volgens mij.


Aansluitingen, 3x DPI, 1x HDMI en USB Type-C zoals de standaard die Nvidia heeft gezet.


Waar je ook niet op inlevert is de moderne basis feature van stilstaande fans in idle, en ook op dit model kunnen de ventilatoren los van elkaar worden ingesteld afhankelijk van welk deel van de kaart warm is.


En voor een beetje perspectief: de Armor naast de luxere high-end Gaming Z die je ook in de grafieken ziet staan.




Features en specs


Test setup


Onze GPU test opstelling voor 2018 bestaat uit:
– Cooler Master Test Bench (Open)
– Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
– Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
– 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
– Seasonic Prime Titanium 850W PSU
– Samsung 960 PRO 1TB SSD
– Samsung T5 External SSD 2TB
– Windows 10 Pro x64

Zoals in het andere hoofdstuk genoemd hebben we de laatste weken alle GPU’s die je in de lijstjes ziet staan hertest, oftewel alles van de GTX 1050 Ti tot en met de RTX units, en van de RX 570 tot en met Vega 64. Er is namelijk zo veel gebeurd (Spectre, Meltdown, algemene Windows 10 updates en driver updates) dat hergebruik van oudere resultaten van twee jaar terug simpelweg niet acceptabel is.


3D Mark



3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.





Assassin’s Creed Origins



Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.




Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands



Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.




Tom Clancy’s The Division



Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.




Total War: Warhammer



Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.




Middle Earth: Shadow of War



Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.




Far Cry 5



Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.




Strange Brigade



Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.

Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:




Grid Autosport



Eigenlijk zou deze game in een 2018 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.




Final Fantasy XV



Final Fantasy XV daarentegen is wel een mooie benchmark voor high-end kaarten om wat spierballen te tonen. We testen hier enkel 1080p en 4K, maar de 4K ‘high’ preset (daar zit standaard niets boven) is een mooi stukje eye candy waar ook de duurste kaarten nog niet de limieten van de CPU weten te vinden. Over de gameplay kan ik weinig kwijt, want de game zelf hebben we nog niet gespeeld.





Prestaties


We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaart ten opzichte van andere RTX units:

Core prestaties:


Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).




Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:


En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen:


Veel 2070’s hebben we nog niet, maar het beeld in de hele RTX line-up is redelijk hetzelfde; groot zijn de verschillen tussen de prestaties eigenlijk niet. Dit mag dan wel het ‘non oc’ model zijn, de GPU boost altijd binnen het kunnen van de bios en power limit, en in dit geval komt de Armor toch heel dichtbij de duurdere Gaming Z en ROG OC versies. 2-3% is nagenoeg niet te ervaren, plus potentieel nog in te halen met een kleine handomdraai.

Net als voorgaande jaren legt MSI de nadruk wat meer op stilte dan temps, Asus net andersom, maar het is lastig voor te stellen in welk scenario die verschillen echt uitmaken. In een enorm hete case wellicht? Maar ongetwijfeld dat de MSI dan ook de fan speed gaat opkrikken.

We sluiten wederom af met wat foto’s. Veel RGB valt er niet te showen op de armor, enkel het logo van de zijkant.




Conclusie


Geloof mij, we hebben nog genoeg twijfels over de RTX launch en de kans om hands-on te gaan met Ray Tracing en DLSS kan niet snel genoeg komen, maar zoals genoemd gaan we niet in elke individuele GPU review in op de complexiteit van de RTX launch.

De enige grafiek die echt blijft hangen is die van de prijs. We zien wat andere verschillen, maar die zijn redelijk klein en de praktische impact valt in het niet bij wat je met 150 euro (of meer) en een paar minuten van je tijd zou kunnen doen. Het verklaart wellicht waarom het regelmatig zo lastig is om onze handen te krijgen of de instap- en mid-range modellen in GPU series, want als we terugkeren naar de oorspronkelijke vraag ” wat ‘kost’ de Armor je ten opzichte van de vele duurdere alternatieven?” moeten we toegeven: eigenlijk maar heel erg weinig. Het risico bestaat is dat niet elke Armor zo ver boost als deze, maar ook alle non-OC (althans verkocht zonder OC label) modellen die we tot nu toe hebben gezien of waar we tot dusver van hebben gehoord zijn minimaal in staat om de fabrieksinstellingen van de kaarten in de grafiek in te halen.

Dat maakt de MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G één van de meest interessante RTX kaarten in onze line-up, zeker de interessanste voor iedereen die niet met geld kan strooien alsof het niets is. Ziet er dik uit, koel, harstikke stil, stevige boost, en laten we niet vergeten structureel sneller dan een nette factory OC GTX 1080 die momenteel hetzelfde kost. Tot we wat anders zien lijkt dit -het- go-to model als je budget rond de 500 euro ligt, met de voornaamste concurrentie komende uit GTX 1080 Ti dumps, een kaart waar deze in een beperkt aantal benchmarks al tegen aan hikt.

Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Kom dan gezellig met ons kletsen op onze Discord server (gratis en geen installatie noodzakelijk). Een reactie mag natuurlijk altijd, of pest Ome Foritain (auteur, test-chef) of Tante Nadalina (baas, foto-heldin) op Twitter. Vergeet je ook niet te abonneren op ons YouTube kanaal!



Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.