Op 1440p deed de GTX 980 het uitstekend, maar op de hoogste settings was er niet bepaald sprake van extreem veel overcapaciteit. Gamen op ‘native’ 4K resolutie is vervolgens nog een stuk zwaarder.










Ook de grote GTX 980 heeft het zwaar op 4K resolutie. Maximale instellingen zit er absoluut in met lichte of oudere games zoals CS:GO, League of Legends, DOTA 2, Diablo 3, etcetera, en dat ziet er ook echt geweldig uit, maar dat lukt een GTX 970 ook en echte benchmark games moeten echt een standje lager worden gezet op beide kaarten.

Ik zei het in de vorige reviews al: Triple-A games op 4K is het domein van multi-GPU systemen. Het is de consequentie van een extreme resolutie: het kost gigantisch kracht om die beelden (vier keer meer pixels dan FullHD) te renderen, ik verwacht dan ook niet dat echt 4K gaming in de nabije toekomst toegankelijk zal zijn voor het gros van de gamers die budget hebben voor een stevige, maar geen monster-pc. We zien wel dat wat lagere settings meestal prima gaat, en op een 4K scherm is zelfs ‘Medium’ nog stevig genieten vanwege de extra pixels, maar bijvoorbeeld de Shadow of Mordor benchmark laat zien dat lagere settings niet altijd genoeg compenseren voor de extra pixels. Zelfs met een GTX 980 zal je dus in sommige recente en zware games moeten downscalen naar 1080p.

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.