Waar de GTX 970 en 980 beide op de GM204 GPU gebaseerd zijn heeft Nvidia voor de GTX 960 een andere chip ontwikkeld. Deze GM206 is eveneens een ‘Maxwell’ chip, oftewel grotendeels gebaseerd op dezelfde technieken, maar dan in een iets kleinere en minder krachtige variant.
Bron: Hardware.info
In deze tabel zien we dat de GM206 minder cores, een kleinere geheugenbus, minder texture units en ROP’s heeft, en tevens minder L2-cache heeft. Hoewel deze zaken niet bijster goed te vergelijken zijn met specificaties uit eerdere generaties, is de vergelijking met de volwaardige GM204 (Die dus in de GTX 980 zit, de GTX 970 heeft een gelimiteerde GM204) toch opvallend, en een indicatie van duidelijk minder spierballen. Alles lijkt grof genomen een beetje gehalveerd, maar we hebben het ook over een kaart die minder dan de helft kost van een GTX 980.
Vooral de geheugenbus van 128-bit zal wat scheve blikken veroorzaken, deze is tenslotte lager dan bij de kaarten uit de vorige generatie, en over het algemeen is bekend dat een ‘krappe’ geheugenbus de prestaties erg kan beperken. Zoals we bij de GTX 970 hebben gezien zegt die specificatie gelukkig weinig over de prestaties. Ook de GTX 980 is mij inmiddels gepasseerd en de resultaten van die kaart zijn ook in de grafieken opgenomen.
Net als zijn duurdere broers is de GTX 960 voorzien van de nieuwste snufjes. DirectX 12 ondersteuning, MFAA (Zeg maar een nieuw soort MSAA welke minder zwaar op je GPU weegt), G-Sync, Adaptive VSync (niet hetzelfde overigens als Adaptive-Sync, aka Freesync), 4K resolutie ondersteuning en Dynamic Super Resolution (leuk om eens op te zoeken als je tijd over hebt, maar praktisch niet heel waardevol op een GTX 960).
Sterker nog, omdat de GTX 960 de nieuwste chip is uit de stal van Nvidia heeft hij zelfs enkele voordelen die de GTX 970 en GTX 980 niet hebben. Zo ondersteunt hij HDMI 2.0 waarbij je ook 4K resolutie op 60Hz weer kan geven, en is er hardwarematige H.265 decodering ingebouwd. Hoewel H.264 momenteel nog wel de standaard is zal H.265 meer en meer gemeengoed worden, zeker naarmate UHD content populairder zal worden. Met een GPU die H.265 hardwarematig kan decoden zit je dus veilig als het op een HTPC aan komt. Dat elk processortje van de laatste 10 jaar een Xvid’je wel wegspeelt is leuk, maar een gemiddeld HTPC CPU’tje trekt H.265 1080p content normaliter al vaak niet, laat staan als je 4K content gaat kijken.
Heb je nu serieuze interesse om een 4K/H.265-ready HTPC te bouwen, kijk dan even naar dit artikel. Erginteressant en zegt eigenlijk al meer dan genoeg, daarnaast zal ik mij vooral richten op de game-capaciteiten van de MSI GeForce GTX 960 2G.