Met de toenemende populariteit van 1440p, 1600p, en 4K schermen zal ook het gamen toe gaan nemen op deze resoluties. Tegenwoordig ben ik gelukkig ook in het bezig van een 4K monitor om zowel 4K als 1440p te testen. Wederom heb ik enkel 1440p/4K kunnen testen met de GPU’s die sindsdien in huis aanwezig waren. De R9 280 en R9 290 zijn inmiddels al (lang) vertrokken. De GTX 770 en GTX 970 zijn hier getest met de 347.09 driver, de GTX 960 en 980 met 347.52.
Eerst weer de synthetische benchmarks:
We zien direct dat de GTX 960 ruim achter de GTX 970 blijft, maar ook de GTX 770 toch met enige marge voor zich moet dulden. Gezien de GTX 960 al weinig overcapaciteit leek te hebben voor 1080p gaming komt het ook niet helemaal als verrassing dat de extra pixels die moeten worden weergegeven voor wat problemen zorgen.
Game resultaten:
1440p is dus duidelijk een stuk zwaardere belasting dan 1080p, en de GTX 960 heeft ook moeite zodra de instellingen hoger staan. Met ‘medium’ kom je nog prima weg en kan je nog wel vloeiend van de games genieten, maar echt veel ruimte over is er niet. Als je wilt gamen op 1440p zal je dus meer moeten uitgeven aan je grafische kaart.
De aparte resultaten bij BioShock op 1440p lijken, gezien de gelijke FPS van de GTX 960 en GTX 980, met de driver te maken te hebben, al maakt het weinig uit of je nu 114 of 146 FPS hebt natuurlijk