Alvorens we naar de specifieke MSI uitvoering gaan kijken eerst even een blik op de onderliggende features van de Nvidia ‘Pascal’ chip, de GP106 is een andere chip dan we in de GTX 1070 en GTX 1080 tegen kwamen, al heb ik hier zelf vooralsnog nul inhoudelijke informatie over ontvangen (valt wel wat te vinden online natuurlijk, daar niet van). Desondanks wil ik wel even kijken naar een aantal van de nieuwe features die we tegenkomen in de nieuwe generatie Nvidia kaarten, die zowel voor de GTX 1070 en 1080, als deze nieuwe GTX 1060 opgaan.
Praktisch van aard is de aanwezigheid van hardwarematige x265 / HEVC decoding in deze nieuwe chips, wat we op de GTX 950 en 960 tegen kwamen, maar op de vorige generatie high-end moesten missen (970/980/980Ti/Titan). Ook Ultra HD (4K) beelden op 60FPS naar je moderne televisie sturen is zo geen enkel probleem. Vermoedelijk iets meer in de toekomst voor home cinema fanaten is de ondersteuning van HDR beelden welke aanwezig is in deze generatie.
Voor de gamers is er ‘Fast Sync’. Lang verhaal kort: De al-oude V-sync instelling voorkomt ‘screen tearing’ maar zorgt in feite voor een marginale vertraging. Geen vertraging die de gemiddelde casual merkt, maar funest voor competitieve play. Fast sync lost dit laatste grotendeels op en maakt in theorie dus een einde aan screen tearing, wat zeker nog speelt op niet-extreem-snelle schermen. Probleem zit uiteraard in het testen ervan, maar de ervaring de laatste weken met de GTX 1080 en GTX 1070 in huis, en de laatste dagen met de GTX 1060 lijkt aan te duiden dat Fast Sync een mooie en vooral logische upgrade op het oude V-Sync concept is.
Voor gamers met een meer artistieke of sociale insteek (lees: streamen of anderzijds delen van gameplay) is Ansel een aardig nieuwtje. Games die dit ondersteunen laten je wanneer gewenst een screenshot maken, maar geven je op dat moment volledige camera vrijheid om dit te doen. Het maakt je game niet sneller, maar met de populariteit van het delen van de ervaringen toch een slim bedacht nieuwtje.