Gigabyte RTX 2080 Aorus Xtreme review
Nvidia RTX Exp deel zoveel – Moar RTX 2070’s!
In deze review gaan we het hebben over de Gigabyte RTX 2080 Aorus Xtreme. Voor meer informatie, diepere bespreking van relatieve RTX prestaties en algemene gedachtes over de RTX producten en Turing chips verwijzen we je naar onze andere hoofstukken over dit onderwerp. Hier gaan we uit van een basale kennis over de chips en bijbehorende featuresets en richten we ons vooral op mensen die serieuze interesse hebben in deze kaarten, of gewoon benieuwd zijn of Gigabyte een beetje leuke kaart heeft weten te maken.
Prijzen? Momenteel gaat deze Gigabyte voor net wat meer dan 900 euro over de toonbank.
Uitpakken
Als je eerdere RTX 2080 reviews hebt gelezen dan weet je dat het verdomd lastig is om je echt te onderscheiden. De RTX chips lijken uitstekend te koelen, en we zagen dan tot dusver ook louter uitvoeringen die zowel koel als stil zijn. De vraag is, wat doe je dan om je te onderscheiden? Een vraag waar Gigabyte met de Xtreme variant wel antwoord op denkt te hebben.
Om te beginnen, met verre weg de grootste RTX doos die we tot nu toe hebben gezien. Prima, ook wij geloven in het more bigger is more better princiepe waar onze vrienden in Taiwan (Taiwan Numba Wan yo!) regelmatig gebruik van maken. Stel dat je, zoals daar gebruikelijk, GPU’s nog fysiek uit het schap zou trekken dan is groter natuurlijk wel lekker opvallend.
En daar is het beest. Ik denk dat het geen onredelijke opmerking is dat we op gebied van zowel VGA als Moederborden veel fabrikanten toch vergelijkbare dingen zien doen. De verschuiving van ‘ieder zn kleurtje’ naar ‘iedereen zwart-grijs’ bijvoorbeeld, waarbij wij regelmatig onszelf de vraag hebben gesteld wat je als fabrikant dan nog uniek kan doen?
Met dat in het achterhoofd geven we Gigabyte de complimenten dat ze echt hun eigen lijn hebben getrokken met de Aorus kaarten. Je hoeft het niet mooi te vinden, de aparte styling zal niet voor iedereen zijn, maar ze hebben gedurfd iets echt anders neer te zetten en dat vind ik compliment waardig. Ze spelen met het frame en met de fans, en hoewel hier geen sprake van kleur is (de oranje delen zijn covers die je weg kan halen) is dat ook logisch om breed compatible te zijn met tal van moederborden.
Natuurlijk weten wij ook dat dergelijk fan-design met vooral de aparte half kortgewiekte fan in het midden een form over function design is. Een fan met zulke blades kan niet even efficient zijn als een volledige blade. De vraag is dan ook wat het in de resultaten gaat doen.
Een mooie toevoeging is de GPU-up-holder, die gaat het praktisch onvermijdelijke ‘GPU sag’ concept op hippe manier tegen. Dat doorhangen is grotendeels een gevolg van kleine marges in moederborden en cases, en als fabrikant kan je niet simpelweg een nog hardere plank bouwen om dat te verhelpen. Zo’n hip pootje helpt echter wel.
Wat aansluitingen betreft is de Aorus ook wel degelijk Xtreme. Het is niet mogelijk om alle aansluitingen tegelijk te gebruiken, maar je kan wel kiezen tussen drie maal DP of juist drie maal HDMI, dus als je met een specfieke setup zit en de standaard Nvidia layout voldoet niet? Win!
Features en specs
Test setup
Onze GPU test opstelling voor 2018 bestaat uit:
– Cooler Master Test Bench (Open)
– Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
– Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
– 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
– Seasonic Prime Titanium 850W PSU
– Samsung 960 PRO 1TB SSD
– Samsung T5 External SSD 2TB
– Windows 10 Pro x64
Zoals in het andere hoofdstuk genoemd hebben we de laatste weken alle GPU’s die je in de lijstjes ziet staan hertest, oftewel alles van de GTX 1050 Ti tot en met de RTX units, en van de RX 570 tot en met Vega 64. Er is namelijk zo veel gebeurd (Spectre, Meltdown, algemene Windows 10 updates en driver updates) dat hergebruik van oudere resultaten van twee jaar terug simpelweg niet acceptabel is.
3D Mark
3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.
Assassin’s Creed Origins
Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.
Tom Clancy’s The Division
Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.
Total War: Warhammer
Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.
Middle Earth: Shadow of War
Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.
Far Cry 5
Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.
Strange Brigade
Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.
Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:
Grid Autosport
Eigenlijk zou deze game in een 2018 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV daarentegen is wel een mooie benchmark voor high-end kaarten om wat spierballen te tonen. We testen hier enkel 1080p en 4K, maar de 4K ‘high’ preset (daar zit standaard niets boven) is een mooi stukje eye candy waar ook de duurste kaarten nog niet de limieten van de CPU weten te vinden. Over de gameplay kan ik weinig kwijt, want de game zelf hebben we nog niet gespeeld.
Prestaties
We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaart ten opzichte van andere RTX units:
Core prestaties:
Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).
Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:
En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen:
Alle RTX 2080’s blijven redelijk bij elkaar in de buurt, en er lijkt in elk geval maar beperkte correlatie tussen de prijzen, clock speeds en de verschillende prestaties. De Aorus Xtreme valt wat clocks en verbruik in elk geval niet uit de toon.
Dat Gigabyte de nadruk legt op een stille kaart vinden we dik prima, 35,9 dBA op 50 centimeter is gewoon heerlijk. Dat moet ook met een slapende partner in de slaapkamer prima vertoeven zijn, zeker gezien de prestaties van een RTX 2080 best prima. Zoals een beetje verwacht zien we de temps van de Aorus Xtreme wel wat hoger oplopen.
Objectief moeten we dan stellen dat de koeloplossing, ik vermoed grotendeels door het afwijkende fan design, niet de meest efficiënte is. Nogmaals: form over function is de bewuste keuze geweest. Maar voordat we dat als een probleem inpakken: 67 graden op een GPU met deze kracht? En dat zonder geluid te maken? Dat zijn even objectief gewoon prima absolute getallen en geen reden tot enige zorg, of je moet in een hotbox case gaan werken maar dat vind geen enkele high-end GPU leuk.
We sluiten dan ook af met precies datgene waar Gigabyte de nadruk op legt: RGB. Nu moet de software echt nog wat beter, het werkt wel maar de presentatie van de software is niet passend voor een product in deze prijsklasse. C’mon now, maak dat nou eens mooi. Beetje zoals gebruikelijk krijg je een zwik effecten tot je beschikking, al merken we op dat de verlichting uit één ledje op elke wing-tip komt, dus er zijn wel wat beperkingen in wat mogelijk is. Vooral cruciaal: in de fan-stop stand zie je ook geen verlichting in de fans, en eigenlijk pas onder load komen die fans echt tot leven. Sterker nog we stellen liever de fan iets aggressiever in voor een strakker licht effect, zelfs als dat ietjes meer geluid maakt. Dat is echter naar smaak af te stellen met de software.
Het resultaat echter? Heel erg vet, en ook echt wat anders dan wat we tot dusver hebben gezien van videokaarten. Mad points voor iets unieks en anders neer te zetten.
Conclusie
Wat doe je om op te vallen met jouw videokaart? We hadden al geconstateerd dat de nieuwe Nvidia chips verdomd goed zijn, en zelfs de instapmodellen van de verschillende fabrikanten laten al uitstekende koelprestaties zien bij lage geluidsproducties. Wat doe je dan? Nog koeler? Nog stiller? En dan stellen wij de vraag waarom je daar meer voor wilt betalen, de betaalbare opties zijn tenslotte al gewoon erg goed.
Dan maar fysiek groots uitpakken zal Gigabyte hebben gedacht, een gedachten die wij hier graag volgen. Again, ik snap dat dit design voor velen (zeker in Europa) een stap te ver zal gaan, maar ik vind het positief dat een fabrikant iets anders durft te doen en te laten zien. Niet alleen het aparte frame design, maar ook echt iets anders met de RGB-actie op dit model. Dit gaan veel mensen juist wel heel tof vinden, dat weet ik uit ervaringen hier met verschillende bezoekers die dit model aanwezen als ‘de tofste’. Dat is iets dat ik niet kan negeren en punten voor geef; uiteindelijk gaat het om wat anderen er van vinden nietwaar? Dit gaat hoe dan ook echt opvallen tussen de andere videokaarten, en ik waardeer de originaliteit en durf meer dan een halfbakken kopie van wat vorig jaar toevallig populair was; iets waar fabrikanten regelmatig toch aan vast blijven plakken.
De basis is verder ook prima natuurlijk, een aangedikt PCB design met meer phases, een koeloplossing die naast de GPU ook de VRAM en Mosfets meepakt, en een opvallende aanpassing van de IO zijde waar je zowel voor 3x DP als 3X HDMI kan kiezen is ook iets wat deze kaart op doet vallen. Natuurlijk merken we op dat de neiging richting form over function doorwerkt in de efficiëntie, maar een paar graden warmer dan een paar andere units is niet erg zolang het absoluut keurige temps blijven en wat ik persoonlijk belangrijk vindt: de koeler zelfs onder volle belasting gewoon erg stil is. Heck, ik zou prima kunnen beargumenteren dat zolang de absolute temp dik prima zijn (check) de meerwaarde van enkel de bijgeleverde GPU holder al significanter is. Zeker voor het oog voegt dat toch weer echt waarde toe.
Ga je puur voor efficiëntie? Dan hoef je dus niet extra af te tikken voor dit monster, de meerprijs is tenslotte wel duidelijk voelbaar. Maar daar gaan we dit gevaarte niet op afrekenen en dat hadden we in de eerste alinea van de conclusie al genoemd. De realiteit is echter dat er gewoon een visueel echt andere keuze bij is gekomen, één die vooral voor de liefhebbers van nog meer batshit crazy RGB actie gemaakt lijkt. Ook zullen zij het jaartje extra garantie (4 jaar totaal) boven de concurrentie waarderen, iets waarvan ik hoop dat Asus en MSI heel snel op inhaken en tevens iets wat een meerprijs boven de concurrentie een heel stuk verzacht. Maar dat mooie, tastbare voordeel krijg je ook op de goedkopere Gaming OC modellen van Gigabyte waardoor de vraagt blijft: spreekt dit gekke ding jou aan of niet, en wil je daar wat meer voor betalen?
Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons:
– In onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
– Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
– Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)
– YouTube
Niet helemaal gerelateerd, maar in onze videoreview van de Cooler Master SL600M zie je de Gigabyte GeForce RTX 2080 Aorus Xtreme de nodige keren in actie:
Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie: