Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro 6G review
De RTX 2060’s druppelen inmiddels een beetje binnen om getest te worden, net als dat ze nu langzamerhand bij webshops op voorraad komen. Prijzen kijken we nog even voorzichtig aan, want prijzen rond lancering zijn vaak gericht op mensen die deze producten willen hebben ongeacht de prijs-prestatieverhouding. Zo lijkt de 450 euro die je voor de Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro 6G ook best optimistisch gezien we dan de instap RTX 2070’s benaderen. Gelukkig hebben prijzen van videokaarten de neiging zich redelijk te settlen, dus daar stappen we voor nu nog even overheen.
Design wise volgt Gigabyte de lijn die ze met eerdere RTX Gaming kaarten hebben uitgezet. Het is een strakke, niet te grote (mooie 2-slotter) kaart die in mijn optiek een leuke balans vindt tussen ‘indrukwekkend genoeg’ en ‘niet overdreven’.
Objectief netjes volgens het boekje met een zwarte backplate en een RGB logotje, maar als je een extra dikke, forse GPU zoekt met visuele toeters en bellen zal je eerder richting de ongetwijfeld aanstaande Aorus variant willen gaan. Zelf ben ik wel voorstander van neutrale designs, want je kan het makkelijk combineren met praktisch elk moederbord.
Aan het IO deel valt wel op te merken dat het een andere kaart is, want de Type-C header is verdwenen op de RTX 2060.
Features en specs
• Graphics Processing
GeForce RTX™ 2060
• Core Clock
1830 MHz (Reference card: 1680 MHz)
• RTX-OPS
39
• CUDA® Cores
1920
• Memory Clock
14000 MHz
• Memory Size
6 GB
• Memory Type
GDDR6
• Memory Bus
192 bit
• Card Bus
PCI-E 3.0 x 16
• Digital max resolution
7680×4320@60Hz
• Multi-view
4
• Card size
L=280.35 W=116.45 H=40.24 mm
• PCB Form
ATX
• DirectX
12
• OpenGL
4.5
• Recommended PSU
500W
• Power Connectors
8 Pin*1
• Output
DisplayPort 1.4 *3
HDMI 2.0b *1
• SLI support
No
• Accessories
1. Quick guide
2. Driver CD
Test setup
Onze GPU test opstelling voor 2018 bestaat uit:
– Cooler Master Test Bench (Open)
– Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
– Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
– 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
– Seasonic Prime Titanium 850W PSU
– Samsung 960 PRO 1TB SSD
– Samsung T5 External SSD 2TB
– Windows 10 Pro x64
Alle kaarten zijn hertest post Spectre/Meltdown patches.
3D Mark
3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.
Assassin’s Creed Origins
Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.
Tom Clancy’s The Division
Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.
Total War: Warhammer
Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.
Middle Earth: Shadow of War
Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.
Far Cry 5
Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.
Strange Brigade
Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.
Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:
Grid Autosport
Eigenlijk zou deze game in een 2018 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.
Meer resultaten
Er zijn een aantal benchmarks die we gaan toevoegen, zo is Grid Autosport eigenlijk te oud, en hebben we nu natuurlijk echte Real Time Ray Tracing. Nou ja, we hebben ray tracing assisted reflections in BF V, maar hey daar moeten we maar even genoegen mee nemen.
Het duurt nog even voordat we alle kaarten hebben hertest met nieuwe games dus die grafieken volgen de komende reviews ergens, maar we kunnen vast verklappen dat het plaatje eigenlijk bevestigd wat we hierboven al zien: de RTX 2060 zit een beetje tussen een GTX 1070 Ti en een GTX 1080 in. Soms gaat hij de GTX 1080 zelfs voorbij, soms zakt hij terug naar GTX 1070 Ti niveau; twee kaarten die overigens niet heel ver van elkaar zitten. More results soon, maar voor nu weten we eigenlijk genoeg.
Wat Battlefield V betreft? Dat is een pittige. Hij doet het uitstekend op 1440p zonder ray tracing en zelfs met alle grafische toeters en bellen merk ik geen verschil in gameplay ervaring met de RTX 2080 Ti op een 144Hz paneel. Dit bevestigt eigenlijk wat we hierboven ook zien: de RTX 2060 is een capabele 1440p videokaart.
Met Ray Tracing? Dat is toch lastiger. Op 1440p krijgen we dat niet lekker soepel, en op 1080p is het net-aan. Kijken we naar de single player experience blijven we gemiddeld boven de 60 FPS, maar hebben we ook wat dips rond de 50. Dat zal een console fanaat niet echt merken, maar ik ben daar zelf wel gevoelig voor. G-Sync of Adaptive Sync (cq Freesync) is dan wel gewenst. Wait, wut? Ja, daar gaan we het zo nog even over hebben.
Thermals & Noise
We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaart ten opzichte van andere RTX units:
Core prestaties:
Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).
Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:
En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen:
Toen ik de eerste resultaten van de Asus RTX 2060 zag twijfelde ik heel even; die kloksnelheid lag wel verdacht hoog. Dat de goedkopere Gigabyte hem op de hielen zou zitten met een indrukwekkende 1965MHz boost snelheid had ik niet verwacht, en is natuurlijk enkel goed nieuws; prestatie technisch ga je geen verschil ervaren in elk geval.
Kijken we naar de temps en geluidsproductie verbaast het ons niet heel erg dat de ROG variant objectief betere resultaten neer zet: stiller. Koeler. Maar dat is een scheve vergelijking gezien dit model minder lang is en vooral minder dik is. Wat belangrijker is is dat hij koel blijft, en ook nauwelijks geluid maakt. Sure, objectief zijn er dikkere koeler, maar of je dat gaat merken?
Iets waar we het niet vaak over hebben is wat er gebeurd met die prestaties in een case. Op een open testbench vergelijken we louter de prestaties van elk van de koelers, maar in een case ben je vooral afhankelijk van de prestaties van je case en case koeling. Zo zien we dat het verbruik tussen de twee RTX 2060’s nagenoeg nihil is. Je genereert dus een vergelijkbare warmte in je behuizing, en daarmee zal het gat tussen de twee afnemen naar mate je meer en meer afhankelijk wordt van de case fans. Kortom: dik prima.
Conclusie
De 20-serie kaarten van Gigabyte vinden een goede balans tussen een aantrekkelijk design en het goed kunnen passen (zowel fysiek als kleur-technisch) met tal van populaire componenten, prima prestaties en een bescheiden prijs. Dat de zuinige RTX 2060 chip geen uitdaging blijkt voor zelfs een bescheiden afgemeten dual-slot triple-fan koeler komt natuurlijk niet als verrassing. Dikkere koeler-constructies zoals op de ROG kaart zijn welliswaar objectief efficienter op een testbench, maar met objectief lage temps en een lage geluidsproductie valt er weinig meer van deze kaart te verwachten. We vragen ons vooral af: zou je echt meer willen betalen voor een RTX 2060?
De RTX 2060 is op zichzelf ook leuk. Want het is een zuinige kaart die top presteert in 1080p en ook op 1440p consistent goede prestaties neer zet; daar kan je echt dik prima op gamen. Althans zonder ray-tracing als we naar de enige RTX test van dit moment kijken: BF V, met ray tracing blijven we liever op 1080p. De vraag is wat toekomstige RTX games gaan bieden, maar die vraag alleen al raakt het pijnpunt van Nvidia’s nieuwe generatie: waar blijven al die verdomde RTX games.
Voor de middenklasse is de RTX 2060 zeker niet de markt-breker die de 1060 was, maar we kopen met de RTX 2060 wel een beter product voor een lagere prijs dan kaarten als de GTX 1070 en GTX 1070 Ti en daar nemen we genoegen mee. Geen aardverschuiving, wel verbetering. We worden natuurlijk wel heel enthousiast van het feit dat we nu Freesync monitoren kunnen gebruiken met deze kaarten, dat geeft Nvidia een heel sterk plusje in dit meer betaalbare segment waar dure G-Sync monitoren niet vanzelfsprekend zijn, voor meer info daarover check deze video:
De huidige prijs van 429 euro vind ik nu nog wel een dingetje van deze ‘pro’ versie van Gigabyte, want rond de 500 euro zien we de eerste RTX 2070’s. Die halen niet deze kloksnelheden, maar de ca 2000MHz vereist om consistent sneller te presteren haalt elke RTX kaart die we tot nu toe hebben gezien eenvoudig. Kortom: wij kijken nog even de kat uit te boom terwijl menig shop zal willen profiteren van het ongeduld van sommige consumenten, en we kijken tegelijk met één oog naar de Windforce en non-Pro broertjes van dit model die goedkoper zijn; RTX 2060’s zien we toch het liefst onder de 400 duiken.
Kortom: de RTX 2060 is best een tof chippie, en deze Gigabyte variant presteert gewoon keurig. Nu even afwachten hoe hij stand houdt vergeleken met de concurrentie die inmiddels binnendruppelt, en vooral even kijken hoe de prijzen zich ontwikkelen. De Editor’s Choice houden we even in tot we voldoende vergelijking hebben, maar objectief houdt deze Gigabyte zich zoals verwacht goed stand.
Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons op:
– Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
– Techtesters YouTube
– TechtestersLive op Twitch
– Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
– Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)
Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie: