Elgato HD60 X Review
Hoewel we bij PC Streamers door de nieuwste videokaarten een verschuiving zien richting single system streaming, is dat voor iedereen die op een PS5 of Xbox streamt natuurlijk geen optie. Een capture card blijft dan een must, en bij voorkeur pak je er dan één die je werk makkelijk maakt en lag-vrij je beeld doorstuurt.
Terwijl dat de basis is van de Elgato HD60 X gaat hij op papier nog wat verder. Zo kan je gewoon in HDR gamen terwijl je op SDR streamt en VRR wordt ook ondersteund. Klinkt top dus, maar is het allemaal echt zo simpel?
Eerst het apparat zelf. Compact, simpel vormgegeven, maar wel degelijk en aantrekkelijk zoals je van Elgato verwacht. USB, en HDMI in- en doorvoer zitten achterop, wat er beter uit ziet dan wanneer kabels uit alle kanten komen (een irritatiepuntje van zijn voorganger). Voorop zit wel een 3.5mm audio jack zoals het hoort. Elgato levert een lange USB kabel mee, een HDMI kabel, en voor de rest is het aan jou wat je er mee gaat doen. Sure, in theorie kan je hun software gebruiken als je puur gameplay wilt opnemen, maar in de praktijk vermoed ik dat de meesten toch bij OBS uit zullen komen.
Waar het dan om gaat zijn functies. Om die in kaart te brengen zetten we de drie actuele modellen van Elgato naast elkaar:
Het is vooral zoeken naar kruisjes. De HD60X ontbreekt vooral de optie om 4K60 op te nemen. Zit al in de naam (HD60), maar toch. 4K30 kan wel, maar 1080p60. Voor YouTubers een overweging, voor streamers eigenlijk geen punt gezien 4K streamen praktisch niet haalbaar is. Mocht je willen, 1440p60 kan wel, maar ook dat is niet echt een ding. Dat biedt echter als voordeel dat 720p60 met directe scaling kan, dus an sich een fijne extra.
Ook zien we direct een voordeel, de nieuwere HD60 X kan VRR doorsturen, de oudere 4K60S niet, en dat is wel jammer voor een apparaat dat grofweg dubbel zo duur is. Wel kan de 4K60 S+ ook onderweg opnemen naar een SD kaart, die feature wordt helaas niet benoemd op de site van Elgato. Dus als YouTube je doel is, en je soms op evenementen wilt opnemen, dan is de 4K60 S+ de logischere keuze. Maar voor streaming? De HD60 X mist dan eigenlijk niets relevants, voor veel minder geld.
Goed, de verschillen op papier zijn dus vrij klein, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal zo simpel is. We hebben de HD60 X inmiddels een tijdje liggen en gebruikt voor verschillende opnames, dus we sommen de door ons ervaren voor- en nadelen kortweg op.
Positief:
– Pass-through is lag-vrij. Streamen/recorden heeft zo geen negatieve gevolgen voor hoe snappy je gameplay is.
– Pass-through kan niet alleen 4K60 en HDR doorsturen, maar ook 1440p 120, en 1080p 240. Mocht je soms van de PC willen streamen
– Ook lagere resoluties pakt hij zonder problemen. RetroPi streamers rejoice?
– 1080p 60 opnamekwaliteit ziet er uitstekend uit.
– Werking met PS5 en Xbox Series X is letterlijk plug & play.
– Je kan inderdaad in HDR gamen, en in SDR opnemen. In de meeste gevallen ziet dit er direct prima uit. Had ik niet verwacht.
– Zelfs de preview in OBS of Elgato’s software heeft nauwelijks lag. Merkbaar minder dan zijn voorgangers.
So far so good, maar helaas merkten we ook wat beperkingen:
– Typische high-end PC resoluties en refresh rates worden niet doorgevoerd. Opnemen vanaf de 38” 3840x1600p monitor werkt niet, net als een high-end 1440p 240Hz monitor.
– G-sync werkt (soms) wel, maar vereist (soms) wat settings tweaken. Beetje irritant dat je dat (soms) na een tijdje weer moet doen.
– Soms is de SDR opname van wat een HDR game was niet helemaal zoals native SDR content zou zijn. Dan moet je even bijkleuren, en dat is minder plug and play.
– Geen HDMI 2.1 betekent geen 4K 120Hz passthrough.
Die eerste twee vind ik minder spannend, want de doelgroep is hier heel duidelijk console game streaming, als je met een high-end PC en exotische resolutie of refreshrate wilt streamen vraag je sowieso om problemen, maar dan moet je dus dieper in de buidel tasten. Maar die laatste twee zijn wel voor iedereen relevant. Vooral HDMI 2.1 is een beetje zuur, want dat betekent dus dat je niet op 4K 120 kan spelen, maar op 4K 60, of je resolutie moet laten zakken naar 1080p 120 bijvoorbeeld. Geen drama, wel een beperking, zeker gezien 4K 120 een focus feature is van de current gen consoles.
Wat de HDR naar SDR opname betreft, dat is lastiger. Bijkleuren kan als je dat prima vindt, persoonlijk zou ik de luie oplossing pakken en gewoon lekker in SDR gamen zodat je precies weet hoe het er uit komt te zien zonder gedoe. Easy.
Conclusie
Helemaal zonder beperkingen is de Elgato HD60 X dus niet. Anderzijds bestaat een HDMI 2.1 capture card volgens mij uberhaubt niet, noch een betere oplossing die HDR naar SDR mapping altijd foutloos doet zonder tussenkomst, dus aan het einde van de dag is het ook niet zo dat er een beter alternatief bestaat voor de HD60 X.
En al helemaal niet voor de prijs. Kijken we naar de huidige prijs van 169 euro en het feit dat hij bijna alles kan wat zijn grotere, veel duurdere broertjes kunnen, plus als jongste telg uit de Elgato familie op een paar fronten beter is (snelheid, plaatsing aansluitingen, VRR ondersteuning), dan kunnen we eigenlijk niet om de HD60 X heen. Als je (primair) van een PS5 of Series X wilt streamen, met zo min mogelijk gedoe, dan is de HD60 X een voor de hand liggende oplossing en het apparaat wat wij daarvoor zouden kopen.
Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
– Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
– Techtesters YouTube
– Techtesters op Instagram
– Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
– Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)