Creative Sound BlasterX Siege M04 review
Dat Creative ook muizen maakte kwam voor ons best als een verrassing, en zeker een product met Sound BlasterX in de naam krabbel je dan toch even op je hoofd. We hebben echter een flink assortiment Creative producten aan ons voorbij zien komen, met toch wat duidelijke positieve uitschieters. Een onbekend pad dus, maar niet één waar we tegenop zien.
De Creative Sound BlasterX Siege M04, vanaf nu weliswaar afgekort genoemd, kost je normaliter zo’n 64 euro. Met die prijs zit deze Creative tussen de wat duurdere topmodellen van de grote game peripheral makers en de betaalbare middenklasse gevuld met tal van ‘goede’ muizen. Creative zal dus een degelijk, aantrekkelijk en compleet plaatje neer moeten zetten.
Wat verpakking betreft weinig bijzonders, grofweg hetzelfde als we wel.. eigenlijk bijna overal aantreffen. Geen fancy extra’s, super toffe doosjes, maar gewoon standaard.
De muis zelf maakt echter heel veel goed, want het is een degelijke, net afgewerkte en toch aantrekkelijk vormgegeven knaagdier. Hoewel de vorm ietwat exotisch oogt valt dat in de hand nauwelijks op, marginaal handvullender dan een Logitech G403 maar ook weer niet spectaculair anders, want voor Creative enkel een compliment is; dat is namelijk een uitstekende basis om vanuit te gaan. Het stuurt je naar een vrij typische palm grip, niet extreem ergonomisch, maar ook niet één die zich kenmerkt met ‘rare’ elementen; gewoon toegankelijk. Dat zeg ik wel met de kanttekening dat die slechts marginaal grotere afmetingen toch iets beter tot hun recht komen in een gemiddeld afgemeten hand of groter, zo past hij goed in de 17-17,5cm lange hand, even goed uitstekend in een hand met 20-21cm lengte, maar valt hij voor een kinderhand of kleine dameshand net wat forser uit dan de meer typische Logitechs of bijvoorbeeld de Cooler Master MM530 of Asus Gladius II.
Onder de grote knoppen schuilen de degelijke Omron switches met 50 mil click duurzaamheid, oftewel wat we ook in de luxere modellen aantreffen. Ook de switches onder duimknoppen zitten goed in elkaar, al had de travel van de achterste knop wat korter mogen zijn voor dat extra crispy gevoel; de switch zelf klopt, maar die millimeter of twee extra om te overbruggen maakt hem gewoon iets minder snel, overigens met de kanttekening dat die muisknop zelden echt ‘vlot’ bedient kan worden in een normale grip. De extra sniper knop is ook een welkome toevoeging die zich niet al te eenvoudig laat misklikken tenzij je je duim continue gestrekt naar voren zou houden. Ook voor het scrollwiel kiest Creative voor een goede, zij het wat veilige implementatie.
Onderop weinig opvallends, enkel de vier glijders die wellicht iets groter zouden kunnen zijn. Langs het randje zien we natuurlijk wel wat leuks…
De LED-spreader… voor…. #RGBAllTheThings natuurlijk, en in één van de mooiere implementaties die we kennen, maar daar komen we zo op terug.
Voor de volledigheid, specs en features:
Van de PWM3360 verwachten we perfecte prestaties, en die krijgen we ook. Tot dusver lijkt het erop dat zelfs bedrijven voor wie muizen bijzaak zijn die implementatie bijna niet verkeerd kan gaan, en Creative is geen uitzondering.
Sensor gedraagt zich net zoals de beste, meest gereviewde muizen die er zijn: geen jitter, geen acceleratie, geen voel- of meetbare lag, allemaal top. Oppervlak is vrijwel irrelevant, uiteraard is een goede mat ideaal voor de perfecte prestatie, maar zo picky is deze sensor-lens combinatie niet. Het begint een beetje een standaard stukje te worden voor 3360 muizen.
Hoewel het hun eerste muis is is Creative niet onbekend met software ontwikkeling, en dat voelen we ook duidelijk wanneer we er mee werken. Het is niet de meest complexe, meest uitgebreide software op gebied van muizen, zo zien we Logitech, Razer, Corsair en Roccat ver gaan met bijvoorbeeld specifieke game profielen en meer voorgeprogrammeerde acties, maar de meeste fundamentele aanpassingen zijn aanwezig terwijl de software netjes gebouwd en afgewerkt aanvoelt. Het komt de ervaring van een luxere muis in elk geval wel ten goede.
Hoewel hier nog niet zichtbaar hebben we zojuist om Gamescom wel gezien dat de software kan synchroniseren met onder andere het Vanguard toetsenbord en/of de Katana soundbar, en dat er nog aandacht komt voor integratie met anderen. “Eerst zien” uiteraard, maar op zich een redelijk punt. Het is overigens wel specifiek het onderwerp verlichting waarin de huidige implementatie uitblinkt, want het aantal RGB gerelateerde opties voor de muis an sich is verre van beperkt.
De RGB uitvoering van deze muis kan ik geen kwaad woord over kwijt. LED-randjes zien we vaker, maar een dergelijk strakke RGB uitvoering voor dit bedrag is toch een plus. Enjoy:
Eigenlijk zouden we enkel kunnen stellen dat de travel van het achterste duimknopje iets korter kan, en dat we verder toch over een verdomd goed muisje praten. Anders dan dat kom je in het subjectieve en zit ik wellicht een klein beetje met het gevoel dat Creative goed heeft afgekeken wat er speelt in de muizen markt, en vervolgens gewoon de beste maar ietwat voorspelbare keuzes in heeft gemaakt: De perfecte Pixart PWM3360 sensor, de ideale Omron 50 mil switches, degelijke secundaire switches, een extra sniper knop, een gangbaar muiswiel, een goede bouwkwaliteit, en een hele dikke RGB implementatie.
Wat dat laatste betreft kan ik dus wat nare dingen met mieren doen over het feit dat Creative met een beperkt gaming assortiment en nadruk moet leggen op het compatible maken hun RGB systeem met anderen, of je moet net als deze enige Creative muis even gecharmeerd zijn door het enige gaming toetsenbord om het lekker te syncen. Maar goed, zolang er in de verste verte geen echt volledige universele ultra compatible RGB implementatie is (Nee Asus, jullie zijn ver maar nog niet zo ver) is dit een ‘probleem’ wat de meeste merken treft. Besides, de meesten zullen vermoedelijk toch kiezen voor regenboog (Daar heb je geen sync voor nodig) of een vaste kleur, en dat kan dus ook dus dat Creative geen tekort aan RGB mogelijkheden in de software heeft gebakken.
Oftewel, ik zit vooral te kletsen over het feit dat Creative gewoon allemaal goede, verstandige keuzes maakt. Maar wat wil je dan? Exotische vormen en maffe features? Natuurlijk niet, we willen gewoon een goede muis die toegankelijk is, geen steken laat vallen, en daarnaast ook nog een beetje stevig en aantrekkelijk is. En deze Siege M04 doet dat gewoon foutloos. Vergeleken met de echte top is de featureset wellicht ietwat beperkter, maar daar is de prijs die tussen de echte middenklasse en de high-end wired muizen valt weer naar.
Vergeleken met de iets goedkopere middenklasse is het totaalplaatje gewoon dusdanig sterk dat er op elk mogelijk direct alternatief ergens wel wat bespaard moet zijn. Goedkoper houdt dus al snel in dat je de toffe LED implementatie inlevert, of wat op de sensor, of wat op de switches, of wat op de bouwkwaliteit en afwerking, en in de meeste gevallen inlevert op een combinatie van die zaken. Als je puur functioneel kijkt valt er dus wel wat te besparen, bijvoorbeeld op afwerking of LEDjes, maar het totaalplaatje is hier meer dan kloppend. Het is wel onmiskenbaar een palm grip muis, maar tenzij je zeer kleine handen hebt is hij veilig toegankelijk, en zij die de aller lichtste muis zoeken vinden hier hun heil ook niet, al is 116 gram gewoon een mooi uitgangspunt voor een all-round palm-grip game muis.
Al met al, een hele solide, aantrekkelijk totaalplaatje, zeker als je je dan weer bedenkt dat muizen bakken voor Creative geen gewoonte is, maar even goed geheel op zichzelf een model dat je aandacht absoluut waard is.
Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie: