Met de Cooler Master MasterPulse Over Ear over onze oren viel als eerste op dat het een serieus dempende headset is. De constructie is flexibel genoeg om goed over de meeste oren te vallen en de omgeving dan vrijwel geheel af te sluiten. In hoeverre dat gewenst is is een persoonlijke keuze; geheel gesloten klinkt vaak wat voller, maar wordt ook wat warmer in gebruik. Het kan een voordeel zijn dat je je omgeving niet hoort, of ongewenst als je je oor open wilt houden voor het geval de kleine wakker wordt. Draagcomfort is verder redelijk in orde; de stretch-constructie verhoogt de druk iets bovenop op grotere hoofden, maar echt noemenswaardig is die niet en het totaalplaatje is redelijk in balans. De kussens zijn gemiddeld tot iets beneden gemiddeld stug wat een prima indruk maakt, en hoewel de druk rond de oren ietwat bovengemiddeld is is die wel goed verdeeld; vooral dat laatste is belangrijk.

De geluidsproductie zelf is best netjes op orde voor dit prijspunt; menig headset valt bij een beetje muziek al snel door de mand wat betreft een gebrek aan detail, maar deze MasterPulse doet dat voor een gaming headset nog best goed. De focus is uiteraard een stukje (maar niet overdreven) richting de lagere tonen, en zeker met de BassFX functie ingeschakeld (en dan gaat ‘laag’ lekker knallen) merk je toch dat de gebruikte drivers zich daar het meest op hun gemak voelen; de bass is dan namelijk redelijk strak voor een game headset in deze klasse. De MasterPulse zit in een segment met zo veel ‘prima’ headsets dat het bijzonder lastig is zich te onderscheiden, dus een unique selling point als een nette bass boost implementatie is dan zo’n gek idee nog niet.

Het gebrek aan een externe microfoon baarde mij vooraf enige zorgen, maar de implementatie lijkt toch netjes in orde. De headset pakt iets meer van de omgeving op dan een mond-gericht model, en het klinkt alsof je wellicht een paar centimeter verder zit dan de gemiddelde game headset, maar stemmen komen opvallend netjes door. Positief gevolg is in elk geval dat gehijg gedurende fanatieke sessies dan ook net wat meer wegvallen. Uiteraard moet je niet de illusie hebben dat dit meer is dan een game-chat of skype microfoon. Geluiden uit de headset komen ook feitelijk niet door de microfoon terug, tenzij je echt op flink volume zit, maar dan spreken we over de buurt van de ongezonde grens; een non-issue dus.

Als analoge headset is er geen sprake van software of verlichting, dus comfort en geluidsproductie zijn de enige onderdelen waar dit model zich echt op kan richten.

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.