ASUS ROG Strix RTX 2060 review
Nvidia “Turing” Experience deel 541 – RTX 2060!
Omdat Nvidia separate NDA’s aanhield voor de RTX 2060 Founder’s Edition en partner cards (zoals deze Asus ROG Strix variant erop) zal de review van vandaag weinig verrassingen brengen voor iedereen die de laatste paar dagen al RTX 2060 reviews heeft gelezen. Heck, iedereen die de laatste jaren reviews van Asus ROG Strix GPU’s heeft gezien zal eigenlijk al weten wat hun te wachten staat. Waarom? Het is namelijk weer een Asus kaart volgens het boekje.
Sterker nog, ik overwoog even gewoon foto’s te delen voor het verlopen van het embargo omdat niemand zeker zou weten of het echt een RTX 2060 is op de foto, of toch niet welke andere ROG kaart van de afgelopen paar jaar. Van voren is het hetzelfde plaatje als de GTX 10-serie en RTX 2070 (de RTX 2080 en Ti hebben ringen rond de fans), en van de zijkant lijkt het eveneens net een RTX 2070. Gezien dit visueel extreem populaire kaarten zijn is het lastig te bepalen of Asus hier nu goed aan doet, why change a winning design and all that, of dat ze misschien toch beter ‘iets’ nieuws kunnen brengen. Dat laatste ontstaat vooral in mijn eigen onderbuik omdat ik deze kaarten nu natuurlijk al jaren dagelijks tegen het lijf loop. Flauw vermoeden voor iedereen die net de ca 350-400 euro heeft gespaard voor dit beest, zeker als je nog met een videokaart van een paar jaar terug zit: dan ga je wel heel blij worden van dit design.
Heel vreemd zijn de gelijkenissen met de RTX 2070 niet, want de RTX 2060 maakt gebruik van exact dezelfde TU106 chip van Nvidia. Het enige verschil is dat een aantal cores zijn uitgeschakeld. Rond de chip zelf zijn ook nog wat veranderingen, zo is het geheugen hier 6GB (versus 8GB voor de 2070), en de geheugenbus is daarbij logischerwijs iets gekrompen naar 192 bit.
Positief is de kleine aanpassing van de LED OFF knop, die nu wat eleganter aan de zijkant is gepositioneerd en het prachtige backplateje niet opbreekt. Eveneens fijn zijn de extra RGB en FAN headers op de kaart, daarmee kan je bijvoorbeeld de twee front intakes van je case afhankelijk van je GPU temperatuur laten aanpassen.
Aan het IO deel valt wel op te merken dat het een andere kaart is, want de Type-C header is verdwenen op de RTX 2060.
Features en specs
-dit wordt ingevuld zodra de info beschikbaar is via de site van Asus-
Test setup
Onze GPU test opstelling bestaat uit:
– Cooler Master Test Bench (Open)
– Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
– Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
– 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
– Seasonic Prime Titanium 850W PSU
– Samsung 960 PRO 1TB SSD
– Samsung T5 External SSD 2TB
– Windows 10 Pro x64
Alle kaarten zijn hertest post Spectre/Meltdown patches.
Let op, we testen hier een RTX 2060 met factory-OC. Nu is dat wat jij normaliter in de winkel zal kopen, maar hou er wel rekening mee.
3D Mark
3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.
-Zie je geen RTX 2060 in de grafieken, refresh dan je cache even met ctrl-f5-
Assassin’s Creed Origins
Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.
Tom Clancy’s The Division
Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.
Total War: Warhammer
Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.
Middle Earth: Shadow of War
Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.
Far Cry 5
Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.
Strange Brigade
Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.
Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:
Grid Autosport
Eigenlijk zou deze game in een 2019 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.
Meer resultaten
Er zijn een aantal benchmarks die we gaan toevoegen, zo is Grid Autosport eigenlijk te oud, en hebben we nu natuurlijk echte Real Time Ray Tracing. Nou ja, we hebben ray tracing assisted reflections in BF V, maar hey daar moeten we maar even genoegen mee nemen.
Het duurt nog even voordat we alle kaarten hebben hertest met nieuwe games dus die grafieken volgen de komende reviews ergens, maar we kunnen vast verklappen dat het plaatje eigenlijk bevestigd wat we hierboven al zien: de RTX 2060 zit een beetje tussen een GTX 1070 Ti en een GTX 1080 in. Soms gaat hij de GTX 1080 zelfs voorbij, soms zakt hij terug naar GTX 1070 Ti niveau; twee kaarten die overigens niet heel ver van elkaar zitten. More results soon, maar voor nu weten we eigenlijk genoeg.
Wat Battlefield V betreft? Dat is een pittige. Hij doet het uitstekend op 1440p zonder ray tracing en zelfs met alle grafische toeters en bellen merk ik geen verschil in gameplay ervaring met de RTX 2080 Ti op een 144Hz paneel. Dit bevestigt eigenlijk wat we hierboven ook zien: de RTX 2060 is een capabele 1440p videokaart.
Met Ray Tracing? Dat is toch lastiger. Op 1440p krijgen we dat niet lekker soepel, en op 1080p is het net-aan. Kijken we naar de single player experience blijven we gemiddeld net boven de 60 FPS, maar hebben we ook wat dips rond de 50. Dat zal een console fanaat niet echt merken en de stelregel is dat zo’n prestatie als ‘een soepele ervaring’ genoteerd mag worden, maar ik ben daar zelf wel gevoelig voor in games waar je het liefst elke frame zo snel mogelijk gepresenteerd krijgt. G-Sync of Adaptive Sync (cq Freesync) is dan wel gewenst. Wait, wut? Adaptive Sync? Ja, daar gaan we het zo nog even over hebben.
Thermals & Noise
We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaart ten opzichte van andere RTX units:
Core prestaties:
Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).
Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:
En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen.. oh wait, die hebben we nog niet.
Wat krijg je als je een dikke, luxe koeler op een redelijk zuinige videochip knalt? Juist: geen geluid, lage temperaturen. Het is nog even wachten op andere RTX 2060’s voordat we hard oordelen, maar prestatie technisch laat Asus natuurlijk weinig kansen onbenut. 1995 MHz direct uit de doos is wel HEEL extreem, dus we nemen even een slag om de arm en gaan uit dat wij wel een hele chique mazzel-sample kunnen hebben.
Waar we hier echter op letten zijn de temps en geluidsproductie, waarbij opvalt dat de ROG versie van de 2060 een andere tuning kent dan de 2070. We hebben regelmatig opgemerkt dat Asus hun fanprofielen wel heel aggressief stelt, en dat zien we in de 2060 wat fijner aangepast. De 2060 wordt weliswaar 5 graden warmer, maar is met 55 op een open testbench alsnog bizar koel en daar staat een veel en veel lagere geluidsproductie tegenover. Meningen verschillen, maar dit is de tuning zoals ik hem het liefst zie.
Het enige wat ik nog wil opmerken is dat het verbruik redelijk nabij de RTX 2070 zit. Logisch gezien het gebruik van dezelfde chip, en de RTX 2070 is natuurlijk geen grootgebruiker, maar de 20-serie slaat niet hetzelfde gat als de 10-serie deed. Maar goed, hou altijd rekening met sample variance, dus dit is sowieso slechts indicatief.
Voor we afsluiten, wat lichtjes 😉
Conclusie
Ergens wil ik een beetje mekkeren dat ik na al die jaren wel eens weer een echt innovatief design wil zien van Asus, al was het enkel op visueel vlak. De zoveelste ROG Strix kaart op rij is voor ons reviewers een klein beetje vermoeiend want dit leidt voor de zoveelste keer tot hetzelfde verhaal: ROG Strix kaarten zijn snel, zien er dik uit, zijn uitzonderlijk koel en houden de geluidsproductie laag; kudos daarbij voor de verbeterd tuning van het fan profiel als je het mij vraagt. Maar als jij net hard gespaard hebt voor een extreem dikke videokaart, wat interesseert het jou dan als wij dit design al wat keren hebben gezien. Het is, en het blijft, gewoon één van de aantrekkelijkste GPU designs die er is. Neem natuurlijk niet weg dat een ‘iets’ dikkere look voor zij die van een ROG 1060 willen upgraden, iets wat overigens best een forse prestatiewinst oplevert, niet had misstaan.
Geef je om RGB? De Asus RGB software blijft de beste, al is de RGB implementatie zelf weer redelijk bescheiden waardoor vooral liefhebbers van chic RGB hier uitkomen; geef je vooral om -veel- RGB dan kijken we weer elders. Ook de headers om fans of RGB accessoires direct op de kaart aan te sluiten is een leuke plus, en de LED-off feature zal af en toe ook vast gewaardeerd worden. Het enige wat we vermoedelijk objectief te klagen gaan hebben is de prijs. Ik weet nog niet wat hij gaat kosten, maar het zal wel weer één van de duurdere RTX 2060’s worden. Waar je vooral op dient te letten is dat deze kaart niet te dicht bij RTX 2070’s gaat komen wat prijs betreft, want die zijn weer significant sneller. Houdt Asus de prijs binnen perken dan is dit er één voor je wishlist. Zo nee? Dan pak je een RTX 2070. Easy.
En de RTX 2060 an sich? GTX 1080’s zijn praktisch van de markt verdwenen, en daar hikt deze kaart veelal wel tegenaan. Of vergeleken met GTX 1070 Ti’s krijgen we gemiddeld nipt betere prestaties voor (naar verwachting) iets lagere bedragen en met een iets lager verbruik, iets wat we ook kunnen zeggen voor AMD’s Vega; AMD is nu echt aan zet. Voor het midden segment is RTX niet de markt-breker die de 10-serie was, maar we kopen met de RTX 2060 wel een beter product voor een lagere prijs en daar nemen we genoegen mee. Uitstekende 1080p prestaties, maar ook dik genoeg voor 1440p gaming.
Op dit prijspunt echt geen gek monster dus, zeker nu Nvidia ook Adaptive Sync aka Freesync monitoren gaat ondersteunen nemen ze nog wat wind uit de zijlen van AMD. Ja, laten we daar nog even een momentje stevig bij pauseren: Nvidia kaarten gaan monitoren met Adaptive Sync en Freesync als zodoende kunnen aansturen. We hielden het niet voor mogelijk, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. De één zal het verlies erkennen noemen van Nvidia, ik zie het als mooie winst voor de consument (zeker in deze prijsklasse) en extra druk op de concurrent om met deze kaarten te gaan concurreren op prestaties en vooral ook efficiëntie.
Ben je een streamer of heb je stream aspiraties? Hou dan de site even scherp in de gaten, want we zijn inmiddels eea aan het testen met de nieuwe OBS versies, en RTX kaarten (inclusief deze) lijken af te stevenen op een conclusie dat deze kaart CPU encoding obsolete lijken te maken (pro streamers met separate rigs terzijde).
Kortom: best een tof chippie, met best een tof hulsje er omheen. Nu even afwachten hoe hij stand houdt vergeleken met de concurrentie die inmiddels binnendruppelt, maar zolang de prijzen niet te gek zijn kan je hier in elk geval niet verkeerd aan doen.
Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons op:
– Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
– Techtesters YouTube
– TechtestersLive op Twitch
– Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
– Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)
Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie: