DirectX 12 is een nieuw hoofdstuk, en zacht uitgedrukt: vooralsnog een klein drama om een goede vergelijking in te maken. Hoewel we langzamerhand meer games zien verschijnen die DX12 ondersteunen is die ondersteuning lang niet altijd even goed uitgevoerd of bevat de game geen betrouwbare benchmark. Hitman (2016) is zo’n voorbeeld van een game waarin zowel DX11 als DX12 ondersteuning zit, maar je soms wisselende resultaten ziet waarover je vervolgens weinig kan concluderen of DX12 een game nu sneller maakt of niet. Zo presteert de RX 480 op twee test systemen met beide instellingen exact gelijk, en de Nvidia kaarten presteren soms zelfs slechter met DX12 ingeschakeld dan op DX11. De Total War: Warhammer benchmark is een ander voorbeeld, deze start gewoon niet eens op met een GTX 1070 of GTX 1080. De komende tijd zal dus nog even gesleuteld gaan worden aan de manier waarop DX12 in GPU reviews meegenomen gaat worden.
Toch is het een belangrijk onderdeel om naar te kijken, want in het DX12 testen zien we namelijk wel degelijk interessante opties. Bijvoorbeeld in de DX11 vs DX12 vergelijking in Ashes of the Singularity:
Hier zien we dat met DX12 de prestaties flink beter uitpakken. Op 1440p en met extreme settings zien we DX12 zelfs beter prestaren dan op 1080p met DX11.
Zoals gezegd in Total War: Warhammer geen vergelijking met de GTX-1000 serie, maar vergelijken we met de GTX 970 dan zien we toch een flink gat in het voordeel van AMD.
Hetzelfde gaat op voor de meest recente Hitman, hoewel de onderlinge DX11 en DX12 prestaties met de RX 480 niet van elkaar afwijken in mijn test zien we wel dat de AMD de GTX 970 ruim achter zich laat.
Hoewel het vooralsnog een lastig test puntje blijft zien we in elk geval de potentie van DX12 en grafische kaarten die daar (goed) gebruik van maken.