Gigabyte RTX 2070 review

Nvidia “Turing” Experience – Moar RTX 2070!


In deze review gaan we het hebben over drie varianten van de RTX 2070 van Gigabyte: de Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC, zowel de witte versie als de zwarte, als de Windforce die er in elk geval van buiten hetzelfde uit ziet. Voor meer informatie, diepere bespreking van relatieve RTX prestaties en algemene gedachtes over de RTX producten en Turing chips verwijzen we je naar onze andere hoofstukken over dit onderwerp. Hier gaan we uit van een basale kennis over de chips en bijbehorende featuresets en richten we ons vooral op mensen die serieuze interesse hebben in deze kaarten, of gewoon benieuwd zijn of Gigabyte een beetje leuke kaarten heeft weten te maken. En ja dit zijn RTX kaarten nummer zoveel, dus als je eerdere RTX reviews hebt gelezen van ons kan je feitelijk plaatjes kwijlen en enkel de conclusie lezen.

Prijzen? Momenteel gaat deze Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC Black voor ca 569 euro over de toonbank, de witte variant kost je een paar tientjes meer, en de instap Windforce zit op 539.


Uitpakken


Mocht je reeds één van onze RTX Gaming OC reviews hebben gezien dan gaat deze kaart je bekend voorkomen, het is namelijk exact hetzelfde design –zo niet klik hier voor meer fotos van het zwarte model-. Eigenlijk geen verrassing dus, maar een probleem is dat zeker niet. Het Gaming OC model is niet de meest spectaculaire kaart ooit, maar het is een aardige kaart om te zien, hij is lang genoeg om indruk te maken maar niet dermate groot dat compatibity echt een ding is, en de kleurstelling zit niemand in de weg.




De witte versie dan? Die is hetzelfde, maar dan.. wel… wit? Met zijn witte shroud en backplate is het een echt ander totaalplaatje echter, en in menig behuizing gaat dit er gewoon heel strak uit zien.






En de Windforce? Dat is op een klein detail na dezelfde kaart als de zwarte Gaming OC, dus vandaar dat we ze ook samen in één review stoppen. Aansluitingen voor alle drie gelijk, 3x DPI, 1x HDMI en USB Type-C zoals de standaard die Nvidia heeft gezet.

Er zit ook een RGB logo in, maar thats it.



Test setup


Onze GPU test opstelling bestaat uit:
– Cooler Master Test Bench (Open)
– Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
– Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
– 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
– Seasonic Prime Titanium 850W PSU
– Samsung 960 PRO 1TB SSD
– Samsung T5 External SSD 2TB
– Windows 10 Pro x64

Zoals in het andere hoofdstuk genoemd hebben we de laatste weken alle GPU’s die je in de lijstjes ziet staan hertest, oftewel alles van de GTX 1050 Ti tot en met de RTX units, en van de RX 570 tot en met Vega 64. Er is namelijk zo veel gebeurd (Spectre, Meltdown, algemene Windows 10 updates en driver updates) dat hergebruik van oudere resultaten van twee jaar terug simpelweg niet acceptabel is.

3D Mark



3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.





Assassin’s Creed Origins



Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.




Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands



Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.




Tom Clancy’s The Division



Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.




Total War: Warhammer



Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.




Middle Earth: Shadow of War



Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.




Far Cry 5



Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.




Strange Brigade



Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.

Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:




Grid Autosport



Eigenlijk zou deze game in een 2019 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.




Final Fantasy XV



Final Fantasy XV daarentegen is wel een mooie benchmark voor high-end kaarten om wat spierballen te tonen. We testen hier enkel 1080p en 4K, maar de 4K ‘high’ preset (daar zit standaard niets boven) is een mooi stukje eye candy waar ook de duurste kaarten nog niet de limieten van de CPU weten te vinden. Over de gameplay kan ik weinig kwijt, want de game zelf hebben we nog niet gespeeld.



Prestaties


We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaarten ten opzichte van andere RTX units:

Core prestaties:



Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).




Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:


En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen:


Wat prestaties betreft is het echt een beetje lood om oud ijzer tussen de meeste kaarten. De Windforce laat echter zien dat het een echte instapper is en blijft wel een stukje van de rest verwijderd. Dit lijkt een voorzichtige bevestiging dat in de goedkopere RTX 2070 kaarten een minder hoog klokkende RTX 2070 chip zou moeten zitten. De MSI Armor was echter ook de non-OC versie en klokte wel hoog. Ik denk dat we hier wel kunnen gaan spreken over silicon lottery.

Wat de Gaming OC kaarten betreft. Die zetten ons verder aan het denken in hoeverre we sowieso waarde moeten hechten aan de stabiele clocks van één kaart per model. Je zou verwachten dat ze exact hetzelfde zijn, maar onze Black edition klokt wat hoger. Om eerlijk te zijn verwacht ik dat als we er tien van elk pakken, dat het stuivertje wisselen gaat zijn. Kortom: kijk gewoon niet te veel naar de boost clocks van onze samples, ze zijn allemaal ‘goed overclocked’.

De Gaming OC en Windforce zijn niet de meest efficiënte designs. De duurdere Asus ROG Strix is aanzienlijk koeler en maakt grofweg even weinig geluid, de iets duurdere MSI Gaming Z is nipt koeler en extreem stil, en ook de instap RTX 2070 Armor is nipt koeler en wat stiller dan de Gaming OC uitvoering. Vreemd is het niet gezien de Gigabyte Gaming OC niet voorzien is van een extreem dik, groot of breed koelblok.

De vraag is maakt het uit? Want 63 tot 65 graden onder load en ca 37 dBA is gewoon uitstekend. Prima koel, en dat hoor je nagenoeg niet, wat wil je nog meer?





Conclusie

Het koelblok op de Windforce en Gaming OC is gewoon een recht-toe-recht-aan dik prima oplossing voor kaarten als de RTX 2080 en RX 2080 Ti, dus dat ze (sorry: een iets dunnere versie) geen moeite hebben op de zuinige RTX 2070 is bijna vanzelfsprekend. We moeten opmerken dat de twee MSI kaarten iets stiller zijn en nipt koeler, objectief efficiënter in design, maar de realiteit is dat je er in de praktijk geen pepernoot van merkt en dat je je nog altijd mag laten leiden door subjectieve elementen.

Het kunnen vergelijken van twee Gaming OC kaarten zet ons echter wel aan het denken, want we zien wat verschil in de stabiele clocks. Het is een voorzichtige bevestiging van wat we eigenlijk al lang weten: elke chip presteert net even anders, en keiharde conclusies hangen aan enkele tientallen MHz op één sample per model is een volstrekt achterhaald idee (helaas één waar menig grote tech site stug aan vasthoudt). De realiteit is dat het gewoon een beetje loterij is, maar met de kaarten van tegenwoordig is het ook een geruststelling dat elk van de momenteel 18 kaarten in de grafiek minimaal goed is, verre van luid is, en ook ruim koel genoeg blijft. De Gaming OC modellen passen keurig in dat straatje zonder daar negatief of positief op te vallen.

Daarmee komt er meer en meer nadruk op de secundaire elementen te liggen om echt onderscheid te tonen. Wat prijs betreft doet de Windforce het leuk, maar die klokt als enige wel echt wat lager, en hoewel we in procenten zouden kunnen uitrekenen dat het per euro niet verkeerd is zou ik op een aanschaf van ruim 500 euro dan toch ietsjes bijtikken voor een model waarvan je weet dat hij net even beter is. Neemt natuurlijk niet weg dat het een leuke is als het op moment van aanschaf wel de allergoedkoopste is, vooral System Integrators zullen die daarom in dank afnemen. We geven hem onze approved stamp, maar met de duidelijke kanttekening dat hij dan wel echt een stuk goedkoper moet zijn dan zijn Gaming OC broeders.

Terug naar andere subjectieve elementen, zoals de looks als pluspunt? Nou.. mwah. De Gaming OCs zijn leuke kaarten om te zien, maar als je echt om een dik design geeft? Het design zal niemand op de teentjes trappen maar weet ons even goed niet echt dolenthousiast te maken. Een tientje of twee a drie meer betalen voor een volledig witte kaart vinden we daarentegen wel weer leuk, want volledig witte GPU’s zijn een zeldzaamheid, zeker in de Nederlandse markt. Kudos dat ze een geheel wit model willen maken in elk geval.

Vooral de Gaming OC modellen zijn dik prima RTX uitvoeringen dus. Maar hoe zorg je dan als Gigabyte dat je -echt in de kijker speelt met deze kaarten in een markt zo rijkelijk gevuld met alternatieven? Hoewel we inhoudelijk goede kaarten zien missen we nu eenmaal dat stukje ‘wow’ in deze drie. Ze zijn snel, koel, stil, indrukwekkend, maar niet de aller snelste, koelste, stilste of meest indrukwekkend van allemaal, wat nog steeds geen antwoord geeft op de vraag ‘waarom deze’. Gigabyte moet dat ook geweten hebben, en doet iets waar ze de concurrentie echt even een duw mee geven: Gigabyte voorziet hun RTX kaarten namelijk van een extra jaar garantie. In een wereld met tig goede RTX kaarten die je in een blinde test nagenoeg niet van elkaar gaat onderscheiden is een extra (vierde) jaartje garantie op de forse investering dat een RTX kaart is toch een hard, tastbaar voordeel vergeleken met een decibelletje hier of wat extra RGB daar. Ongetwijfeld dat tal van gamers de drie jaar niet passeren met hun videokaart en er niet om geven, maar tot zover echt objectief te waarderen pluspunten gaat geven ze ons toch een hele mooi argument om dit model er toch positief uit te laten springen in een bredere test.


Recommended voor de Gaming OCs, Approved voor de Windforce.

Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters YouTube

TechtestersLive op Twitch
Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)



Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.